Klíckování matek

02.03.2019

V posledních letech jsem začal využívat metodu klíckování matek, abych zamezil přítomnosti zavíčkovaného plodu při podzimním ošetření proti varroáze a zvýšil tím účinnost léčby. Samozřejmě jsem si uvědomoval hlavní úskalí této metody, kterým je poměrně velká pracnost s uzavíráním matek do klícek a zejména pak nepříznivé roční období, ve kterém je nutné matky z klícek zase uvolnit. Řekl jsem si, že alespoň otevření klícek je potřeba zjednodušit, aby pro včelstvo ani včelaře nepředstavovalo žádný složitý zásah. Tyto úvahy mě přivedly k vytvoření rámkové klícky, která umožňuje uvolnění matky bez jakéhokoli rušení včelstva. Klícka je vyrobena z běžných polotovarů pro výrobu rámků, čiré mateří mřížky, drátů ze staré kovové mateří mřížky a krátkých hřebíčků. Na konci září vychytím matku a v této rámkové klícce ji umístím zhruba doprostřed obsazeného prostoru v horním nástavku. Přiložím strůpkovou fólii, fixem si naznačím polohu uzavíracího drátku, fólii šídlem zespoda propíchnu a pak ji nasadím na šikmý konec uzavíracího drátu. Na konci října pak pouhým vytažením drátu skrz strůpkovou fólii otevřu matce cestu ven z klícky, aniž bych musel do včelstva jakkoliv zasahovat. Matka klícku sama opustí, boční otvor je dostatečně dlouhý, takže ho při svém putování uvnitř klícky brzy najde. Tím mám zajištěno, že pro obě fumigace (které provádím kolem 22.10. a 5.11.) je včelstvo stoprocentně bez zavíčkovaného plodu. V prosinci pak ještě provádím ošetření aerosolem, ale při něm už matka uzavřená v klícce není, nepředpokládám, že by během listopadu začalo včelstvo nějak významně plodovat a nechci matku vystavovat zbytečnému riziku úhynu při delším uzavření v klícce. Rámková klícka včelstvu nepřekáží, po stranách zůstává ještě velká plástová plocha, do které uloží zásoby a která bývá na jaře i zakladená. Během jara a léta obvykle ponechávám tuto klícku ve druhém nástavku těsně u očka, aby včely neměly snahu vystavět plást i uvnitř klícky. Pokud se to výjimečně stalo, tak jsem přes otvory v mřížce vystavěný základ plástu rozřezal a spodním otvorem pro přidání matky vyndal kousky vosku. Tyto klícky úspěšně používám již třetím rokem a ani jednou se mi nestalo, že by v nich matka uhynula, vždy jsem pak na jaře našel ve včelstvu původní označenou matku. Budu rád, pokud někoho můj způsob klíckování zaujme, znamená jen trochu pracnější jednorázovou výrobu klíckovacího rámku pro každé včelstvo, ale ten pak lze využívat mnoho let. Tomáš Kalenda

© 2017-2024 ČSV,z.s., ZO Čerčany. Všechna práva vyhrazena.
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky